recent
أخبار ساخنة

ودعيني | بقلم محمد عبد الفتاح

ودعيني

طلاما قررتي .. ان اللي ما بينا
يتحول فجأة ل سكر داب في الشاي و خلاص
و أتحول من شخص في عينك كان كل ما تتمنيه للا شيء
و يصير الحب اللي مابينا دموع علي عيني
و " بحبك " تتقال في خيالي بدال " سامحيني "
بتقولي عليا ان انا خاين و ان انا كداب
و كلام و عتاب و حسابي قديم بتحاسبيني
طب أرد ب إيه ..
- ربنا يهديكي و يهديني

بعدين وياكي
بتحبي تملك ايها شئ
و انا كنت إيجار مش ملاكي
و كل يومين
تدفعي وصولات
علي فكرة متاجرة كل الناس
مش كلها هات
في حاجات تتباع منغير حسابات
زي الانسان اللي بيعشق و لكنه أتساب
زي ملك الموت اللي بياخد .. بيروح ميجيش
و انتي مكنتيش زي ملك الموت
و لكني هموت لو روحتي بعيد
و انا عايز أعيش

لو طلعت روح للي خالقها
انتي المسئولة أمام الله انا مش مسئول
يا حببتي السجن مش الدنيا
في سجين بيقضي سنين محبوس
و يموت مذلول
في طريق نمشيه و بإدراكنا
عارفين ان نهايته فراقنا
انما بنكمل و نكابر
كان صعب يكون حبك عابر
صعب المظلوم يصبح ظالم
و الظالم يتبدل قاتل
انا عمري ما كان طبعي الخذلان
لكن وياكي انا متاكد
ان انا فاشل

سيبتك تتمادي في اخطائك
و باقول دي مسيرها هتتغير
تغلطي قدامي و أعديها
و الفجوة تزيد تغلطي أكتر
و فضلت انا ساكت مستني
عشم الشيطان ف دخول جنه
يا خسارة مشينا طريق لكن
في الاخر واقفين في مكانا
نندم علي ايه و نفكر ليه
م الاول احنا اللي أختارنا.

انا مش طالب غير توديعك
و وداعي يليق بمقام حبي
قدمت مشاعري و اخلاصي
و غلطة وحيدة كانت ذنبي
مش وقت كلام فـ حاجات فاتت
في حاجات بتعيش علشان ماتت
و حاجات بتموت تفضل ذكري
زي اما كتبت في عشقك يوم
- انا لسه بحبك علي فكره -

انما طبعك
مشكلتك ان انتي عنيده
بتحبي العزلة و ترتاحي
لما ابعد و تعيشي وحيدة
بتحبي تشوفي دموع عيني
و تحبي الضعف اللي يصيبني
انا عمري ما كنت اتخيل يوم
ان امسك كده حد سايبني
احساس انك لسه معايا
ماسكه في ايدي
ولسه في حضني
اهو ده اللي بجد اللي تاعبني

احساسي معاكي ملوش اوصاف
زي اما يشوف انسان جنه و يدخل فيها
يقطف تفاح و لا يتعاقب
ولا ينزل أرض
ولا يعافر
زي اللي مسافر في سفينه
و ساب شنطة سفره علي المينا
لو كمل سفره ما راح يرتاح
ولا عارف كيف و ازاي هيعود
انا و انتي مكناش يوم اتنين
لأ واحد ولا كان بينا حدود .

ف الاحسن لما هنتفارق
نبعد في سلام
و تقولي سلام يا حبيب عيني
و تدعيلي ان اتخطي الازمه
ولا نرغي في اي كلام وخلاص ملهوش لازمه
نحترم الذكري اللي ما بينا
نحترم البعد
مش نقسي و نجرح تاني في بعض
و في كل هزيمه نقول شكرا
للدرس اللي يعلم فينا
الدنيا ساعات مبتفهمناش
و مفيش في الدنيا دروس ببلاش
واللي بيتعذب في الدنيا
اللي مينساش

وانا مش هنساكي لكن هبعد
و استني وداع منك ليا
انا راضي بـ اي قليل فعلا
لو حالة بكلمات أغنيه
او حتي رساله بدون اسمي
او تعتذريلي بصوت هادي
و ساعتها يكون ده وداع رسمي
هتقبل و هداري الدمعه
و هبان مبسوط قدام الناس
مش هشرب تاني بنفس الكاس
( احنا ) بقينا ( انا ) و ( انتي ) خلاص
و في كل سلام جاي هيبقي
في ما بينا حدود
العاشق بقي زاهد حبك
بكفاية وعود
انا عارف قيمتي خلاص عندك
حطيت عنوان تلك القصه
مش هقبل اكون اللي ف نظرك
كلب برخصه

انا عارف قميتي و مستغرب
انك عارفاني و بتكابري
و لو بطلت في يوم حبك
ف هاكون ميت مرمي في قبري
اوقات بسالني و بستعجب
حبيتك ليه و انتي غريبه
ف يرد القلب بكل هدوء
الحب ملوش أسلاب واضحه
الحب عيون تفضل فاضحه
و انا عيني تملي بتفضحني
دلوقتي وانا بقولك تمشي
بحبك اكتر م الاول
بس الموضوع ده خلاص طول
من حقك انك تنسيني
و حقي برضو تودعيني

بقلم / محمد عبد الفتاح

google-playkhamsatmostaqltradent